Coen de Lange

Food People Coen de Lange

'Residu bij tanktransport beperken tot minimum'

10 April 2024 - Alex Jurvillier

Met cacaonoteringen op recordhoogte wil geen enkel chocoladebedrijf cacao verspillen. Ieder cacaoboontje moet worden gespaard. Mega-Inliner International Group springt daarop in met een gepatenteerde oplossing. ''Doordat de chocolade aan de binnenzijde blijft plakken is er bij conventionele tanks veel meer residu."

Het begon in 2016, toen Mega-Inliner International Group werd opgericht met het idee om bier in bulk te vervoeren, zonder concessies op kwaliteit. ''In het kort komt het neer op een grote voedselveilige zak die in een tankcontainer zit", legt Coen de Lange, voormalig innovatieconsultant in de logistiek en mede-eigenaar van Mega-Inliner, uit. "Daardoor heb je veel meer controle over de kwaliteit en temperatuur van het bier. De inliner voorkomt het toetreden van zuurstof en het uittreden van CO2. De tank wordt geleegd met luchtdruk in plaats van CO2 of gepompt. De uitdaging was om een grote zak te maken van 25.000 liter, dat is ons uiteindelijk gelukt. Grote brouwers als AB InBev, Heineken en Grolsch beginnen om te schakelen naar dit systeem, maar ook Coca-Cola heeft er al gebruik van gemaakt.'' Van daaruit is De Lange verder gaan kijken naar hoe de gepatenteerde oplossing kan worden toegepast op andere levensmiddelen, zoals vloeibare oliën en vetten, fruitsappen, maar ook chocolade.

Cacaoprijzen staan op recordhoogte. Hoe kunnen jullie bedrijven chocolade helpen besparen?
''In plaats van de chocolade direct in de tank te vervoeren, wordt bij ons systeem de warme vloeibare chocolade in de zak gepompt. Het chocoladeverlies is daardoor minimaal, omdat bijna alle chocolade uit de zak kan worden geperst bij het legen. Dit in tegenstelling tot conventionele tankwagens en tankcontainers, waarbij de chocolade zonder zak wordt vervoerd en het chocoladeverlies veel hoger is.''

Hoeveel chocolade bespaart jullie product?
''Doordat de chocolade aan de binnenzijde van de tank blijft plakken is er bij normale tanks zonder zak veel meer residu, tot wel 300 kilo per lading. Bij ons blijft er 35 tot 50 kilo chocolade in de zak over, maar ook dit kan nog prima worden gebruikt. Na stollen kan de chocolade ook eenvoudig uit de zak worden gehaald, dan heb je dus helemaal geen verlies.''

Welke bedrijven zijn in jullie geïnteresseerd en waarom?
"Binnen de cacaomarkt zijn verladers nog 'onbewust onbekwaam' als het gaat om het Mega-Inliner-systeem. In tegenstelling tot andere foodsectoren hebben wij nog beperkte bekendheid binnen de chocoladesector, daarvoor timmeren we aan de weg om dit voor elkaar te krijgen. Wij zijn al in gesprek met chocoladebedrijven als Cargill en Barry Callebaut en zij hebben interesse. Wat hen drijft zijn de voordelen van minder chocoladeverlies en CO2-reductie in combinatie met de kwaliteitsborging binnen de totale logistieke keten. Ook elimineren wij de kans op kruisbesmetting met voorgaande ladingen. Het product komt nooit in aanraking met de tank en dus ook nooit met voorgaande inhoud.''

Hoe verhoudt jullie prijs zich tot die van conventionele vervoersmethoden?
''De totale kosten zijn altijd lager dan die van conventionele tanks. Dat komt doordat conventionele tanks moeten worden gereinigd, wat niet hoeft door onze Mega-Inliner-tanks. Dus geen schoonmaakkosten en geen extra CO2-uitstoot van de extra lege kilometers van en naar een cleaning station. Daar komt bij het enorme voordeel van minder residu, dus hogere opbrengst. Vanuit een financieel oogpunt hoeven we klanten niet te overtuigen.''

Heeft de Mega-Inliner uitdagingen?
''De enige weerstand die we af en toe krijgen is de overblijvende zak na het lossen. Bedrijven denken in eerste instantie vaak dat dit lastig is. Echter, het verwijderen van de zak uit de tank is eenvoudig en zijn bedrijven vaak snel over de streep als ze zien hoe makkelijk dat gaat. Daarbij in gedachten gehouden dat de tank dus niet hoeft te worden schoongemaakt met allerlei chemicaliën op een cleaning station achteraf. En de zak is recyclebaar.''

Wat is de groeirichting van jullie bedrijf?
''Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel, en daarmee willen wij gecontroleerd groeien. Dit in combinatie met voedselveiligheid en kwaliteitsborging van de producten die we kunnen vervoeren. We willen groeien in de diepte, meer bestemmingen, en in de breedte door meer productcategorieën. Eerst groeien binnen Europa en dan verder naar Noord-Amerika en verder wereldwijd. Ook willen we toewerken naar een systeem waarbij bedrijven onze Mega-Inliner als een soort Uber kunnen bestellen. Doordat kruisbesmetting met voorgaande ladingen wordt voorkomen is het makkelijker om na aflevering ook weer een gevulde tank met een andere vloeistof mee terug te nemen. Het zal je verbazen hoeveel lege tanks vervoersbedrijven de weg op sturen, dat is meer dan de helft. Dat probleem tackelen wij.''

Welke levensmiddelen willen jullie nog toevoegen aan het aanbod?
''Wij zijn bezig met het ontwikkelen van een steriele koppeling. Daarmee ontwikkelen we een steriele Mega-Inliner. Voor korte afstanden worden nu doorgaans tanks gebruikt zonder steriele koppeling. Zuivel is een kritisch product en dat vraagt voor lange afstanden om een steriel proces. Wij krijgen bijvoorbeeld aanvragen om zuivelproducten van Nederland naar Afrika te vervoeren. Conventionele vervoerders gebruiken bij zulke lange afstanden en grote hoeveelheden steriele IBC's (intermediate bulk containers, red.) van ongeveer 1.000 liter of drums van ongeveer 200 liter. Hiermee kun je buiten alle handelingskosten en de kosten van de verpakkingen, maximaal 10.000 liter laden per 20 voetcontainer. Er bestaat namelijk gewoon geen 25.000 liter tank die steriel kan worden gemaakt. Wij kunnen dit straks wel met onze Mega-Inliner, die met gammastraling behandeld wordt als steriele oplossing. Ter vergelijking: dat is dus 2,5 keer zo veel vervoerd product per trip.''

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Alex Jurvillier

Alex Jurvillier is marktspecialist grondstoffen bij Foodbusiness. Met zijn internationale oriëntatie volgt hij de foodsector op de voet en in het bijzonder de cacaomarkt.
Reageer op dit artikel

Om te reageren op dit artikel moet u ingelogd zijn.

Actuele prijzen
en noteringen in 1 overzicht

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen van o.a. grondstoffen, vlees & zuivel

Food People Marcel Joosten

'Doel is een nieuwe norm in frites neer te zetten'

Food People Evert Tebak

Sparerib tegenwoordig serieuze zaak

Food People Harald Hoffmann

'Onze melk geen commodity maar nicheproduct'

Food People Timin Bosman Jansen

'Te vroeg zijn werkt niet altijd in je nadeel'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden